Глобалните производители се готвят за нова търговска война с връщането на Тръмп на власт
С връщането на Доналд Тръмп в Белия дом, глобалните производители са нащрек и се подготвят за нови мита и потенциални сътресения по веригите за доставки. Като се има предвид твърдата позиция на Тръмп по въпроса за търговията, изпълнителни директори от автомобилната, авиокосмическата, стоманената и химическата индустрия очакват труден период, който може да засегне операциите и цените за потребителите в световен мащаб.
Възможно възобновяване на търговските напрежения
По време на първото си президентство Тръмп използва агресивно митата като средство за преговори в международните отношения, а ранните сигнали от новата му администрация подсказват завръщане към тази стратегия. Той вече загатна, че може да наложи 60% мита на вноса от Китай и общи мита до 20% на търговските партньори, включително ЕС. За Тръмп „мито“ е „любима дума в речника“, като плановете му включват вносни такси върху автомобили, стомана, химикали и други стратегически сектори.
С развитието на ситуацията експерти в индустрията смятат, че тези мита ще принудят компаниите да преосмислят веригите за доставки, ценовата си политика и евентуално да преместват производството.
Автомобилен сектор: промени в производството и по-високи разходи
Автомобилната индустрия е една от най-уязвимите при евентуални мита. Компаниите вече разглеждат възможността за преместване на производството в САЩ, за да компенсират увеличените разходи. Например, Tesla обяви планове за разширяване на производството си в САЩ, като изпълнителният директор Илон Мъск, привърженик на Тръмп, замрази плановете за разширение в Мексико.
Много компании обаче не разполагат с достатъчен капацитет в САЩ и се изправят пред ограничен избор: да поемат разходите или да ги прехвърлят на потребителите. Според Oxford Economics, ако тези мита бъдат наложени, цените на автомобилите в САЩ могат да нараснат с до 3.7%, което ще натовари още повече индустрията, която вече се бори с високите разходи за електрически автомобили и силната конкуренция от китайски компании.
Германските автомобилни гиганти, които разчитат на американските продажби, могат да понесат най-големи загуби. Като ключов играч в автомобилната верига за доставки, Мексико произвежда над 2.5 милиона превозни средства годишно за САЩ, а обещанието на Тръмп да блокира мексиканския внос може да бъде тежък удар както за мексиканските производители, така и за американските марки като GM и Stellantis.
Авиокосмическа индустрия: увеличени разходи и ответни мерки
Авиокосмическата индустрия, със своите сложни глобални вериги за доставки, също е изложена на значителен риск. За Boeing митата могат да обтегнат и без това уязвимата верига за доставки, която все още се възстановява след пандемията от COVID-19. Според анализатори Airbus, който има производство в Алабама, може да е в по-благоприятна позиция, но митата могат да доведат до ответни търговски мерки, правейки самолетите на Boeing по-малко привлекателни за международните купувачи.
Някои ръководители на авиокомпании омаловажават влиянието, твърдейки, че самолетните поръчки се изпълняват с години напред и не се влияят лесно от краткосрочни политически промени. Съществува обаче консенсус, че по-високите мита ще доведат до увеличение на цените на билетите за пътниците. Главният изпълнителен директор на Airbus Гийом Фори посочи, че компанията ще прехвърли всички разходи, свързани с митата, на купувачите, по подобие на стратегията през 2020 г. при тарифните спорове за субсидии за самолети.
Стомана и химикали: защита на вътрешните индустрии
Възможното завръщане на стоманените мита на Тръмп може да задълбочи съществуващите проблеми в сектора, който вече е засегнат от евтин китайски внос. Глобалните производители на стомана, включително европейските, изразиха притеснения относно нарастващия китайски износ, като главният изпълнителен директор на ArcelorMittal Адитя Митал наскоро призова за по-строги търговски защити.
Химическата индустрия, която също е изложена на риск, разчита в голяма степен на близост до клиентите си поради опасния характер на някои продукти. BASF, световен химически лидер, произвежда по-голямата част от продукцията си за САЩ в страната, като по този начин минимизира потенциалните сътресения. Въпреки това, САЩ остават важен пазар за европейския химически износ, а нови мита биха могли да дестабилизират индустрията.
В проактивен ход Обществото на производителите на химикали и техните съюзници в САЩ приветстваха про-домашната политика на Тръмп, разглеждайки я като потенциално укрепване на вътрешните доставки.
Бъдещето: адаптация или конфронтация?
С връщането на Тръмп на власт перспективите за трайно търговско напрежение изглеждат сериозни. Неговата позиция спрямо Мексико, ключов автомобилен център, може да предизвика значителни сътресения, докато стратегическите авиокосмически, стоманени и химически индустрии се изправят пред уникални предизвикателства. За много ръководители единствената сигурност е необходимостта от подготовка за промени: преструктуриране на веригите за доставки, управление на разходите и преосмисляне на оперативните стратегии, за да се справят с евентуална нова ера на протекционизъм.
Глобалните производители може скоро да се изправят пред определящ избор: да се адаптират или да рискуват загуба на достъп до един от най-големите потребителски пазари. С разгръщането на търговските политики на Тръмп, компаниите ще следят отблизо, за да определят следващите си стъпки.
С развитието на търговските битки въздействието ще се усети както от потребителите, така и от индустриите под различни форми — от по-високи цени на автомобилите до увеличение на билетите и стоманените цени. За глобалната производствена индустрия, търговските тактики на Тръмп могат да означават или връщане към по-устойчив подход за насърчаване на вътрешното производство, или продължителен период на икономическо напрежение.
Оставете коментар