ExxonMobil и Chevron отчитат спад на печалбата на фона на по-ниските цени на петрола, отразявайки тенденциите в индустрията
През третото тримесечие на 2024 г. ExxonMobil и Chevron, две от най-големите петролни компании в САЩ, отчетоха рязък спад на печалбите, отбелязвайки рязък контраст със стабилните печалби от последните две години. По-ниските цени на суровините и по-слабите маржове на рафиниране възпрепятстваха способността им да поддържат изключителната рентабилност, на която се радваха през 2022 г. и 2023 г. Резултатите от това тримесечие са в съответствие с подобни спадове за големите енергийни компании в Европа, сигнализирайки за промяна в цялата световна петролна индустрия.
Обобщение на тримесечните печалби: Exxon и Chevron са изправени пред спадове
ExxonMobil, най-голямата западна петролна компания, отчете нетни приходи от 8,6 милиарда долара през третото тримесечие, което е със 7 процента по-малко от същия период на миналата година. Chevron, втората по големина петролна компания в Америка, отчете 30% спад на печалбата до 4,5 милиарда долара. И двете компании отбелязаха спад в приходите, като Exxon се понижи с 1% до 90 милиарда долара, а Chevron - с 6% до 51 милиарда долара.
Тенденцията, наблюдавана в Exxon и Chevron, отразява ситуацията на техните европейски конкуренти. BP наскоро отчете най-ниската си тримесечна печалба от пандемията COVID-19, а печалбите на TotalEnergies достигнаха тригодишно дъно. Shell беше частично защитена от силното представяне в своя сегмент за втечнен природен газ (LNG), нарастващ сектор от глобалната енергийна индустрия.
Въздействието на пазарните промени върху печалбите на петролните гиганти
Печалбите в индустрията достигнаха рекордни върхове през 2022 г., тъй като цените на петрола и газа скочиха до небето поради нахлуването на Русия в Украйна, което наруши енергийните доставки и затегна глобалния пазар на петрол. Въпреки това, постепенният спад на тези цени, заедно с по-слабите маржове на рафиниране, вреди на печалбите.
Майк Вирт, главен изпълнителен директор на Chevron, посочи резкия спад в маржовете на рафинирането като основен фактор, допринасящ за по-ниските печалби. „Маржовете на рафинирането бяха изключително силни през третото тримесечие на миналата година“, каза Вирт пред Financial Times, „но изобщо не бяха силни през третото тримесечие на тази година.“ Kathy Mikells, финансов директор на Exxon, също посочи влиянието на по-ниските цени на газа и маржовете на рафинирането, описвайки промяната от миналогодишните върхове като най-големия фактор, повлиял на печалбите им.
Външни фактори, водещи до спада: свръхпредлагане и забавяне на китайската икономика
Настоящият спад също е повлиян от по-слабото търсене и бавния икономически растеж в Китай, един от най-големите потребители на петрол в света. На този фон световните цени на петрола паднаха, а цените на природния газ в САЩ достигнаха исторически ниски нива поради продължаващото свръхпредлагане. Уърт спекулира, че ако китайското търсене не се повиши или ако ОПЕК отложи плановете за връщане на доставките на пазара, индустрията може да продължи да изпитва „натиск върху цените надолу“.
Увеличаването на производството и намаляването на разходите стимулират производителността
Въпреки спада в печалбите и Exxon, и Chevron надминаха очакванията на Wall Street за тримесечието. Това до голяма степен се дължи на агресивните мерки за намаляване на разходите и увеличеното производство, особено в Пермския басейн в Тексас и Ню Мексико, най-голямото нефтено находище в САЩ. Администрацията за енергийна информация на САЩ съобщи, че производството на суров петрол в САЩ е достигнало рекорд от 13,4 милиона барела на ден през август, отбелязвайки крайъгълен камък за индустрията.
Exxon също така увеличи производството в своето офшорно развитие в Гвиана, доходоносен проект, който наскоро предизвика конкуренция между двете американски петролни компании. Exxon започна арбитражно производство срещу покупката на Hess от Chevron за 53 милиарда долара, твърдейки, че има право на първи отказ върху дела на Hess в проекта в Гвиана. Спорът трябва да бъде решен догодина.
Фокусиране върху връщането на стойност за акционерите в контекста на по-ниските цени
И Exxon, и Chevron продължиха да дават приоритет на връщането на стойност за акционерите въпреки спада на цените. Chevron върна рекордните 7,7 милиарда долара на акционерите чрез дивиденти и обратно изкупуване на акции през това тримесечие. Exxon отиде по-далеч, като върна 9,8 милиарда долара и обяви увеличение на дивидентите, за да поддържа 42-годишна серия от годишни увеличения.
Тази стратегия обаче предизвика някои опасения в индустрията, тъй като петролните компании се опитват да поддържат високи нива на възвръщаемост за акционерите в период на по-ниски цени. Например BP посочи, че ще преоцени плановете си за обратно изкупуване на акции за 2025 г. през февруари.
Преход от растеж към устойчивост
Скорошните спадове в печалбите на ExxonMobil и Chevron подчертават прехода на петролната индустрия от фаза на бърз растеж към по-устойчива. Тъй като цените на суровините се стабилизират и маржовете на рафинирането се нормализират, петролните компании все повече се фокусират върху ефективни операции, намаляване на разходите и диверсификация на източниците на приходи, за да се ориентират в несигурно бъдеще.
На един все по-нестабилен пазар, стратегиите на Chevron и Exxon за смекчаване на въздействието на по-ниските цени, като същевременно поддържат стойността за акционерите, ще бъдат внимателно наблюдавани. Тъй като икономическото възстановяване на Китай все още е несигурно и политиките на ОПЕК се променят, пътят напред остава предизвикателен. Въпреки това, способността на енергийния сектор на САЩ да се адаптира може да определи устойчивостта му пред лицето на този натиск, точно както беше в миналото по време на периоди на големи пазарни промени.
Оставете коментар